Kriitika

Jena plaani koolid pakuvad väga innovaatilist ning homogeenset keskkonda laste arendamiseks ja õpetamiseks, kuid selle ideoloogiaga tuvudes jäi õhku palju küsimusi...

Sarnaselt Jena plaani koolidele õpetavad lapsi ka waldorfpedagoogika põhimõttel töötavad koolid. Kumbagi kooli pole tavakoolidega võrreldes just arvukalt. Sellest lähtudes võib tekkida vastuolu tavakooli, riiklikku süsteemi ja õppekavasid järgivate  õpilaste ning jena ja waldorfi põhimõtete järgi õpetatud laste edasijõudmise osas. 
Õpilaste individuaalsuse toetamine ja kaasava õppemeetodi rakendamine on väga tänuväärt, küll aga jääb õhku palju küsimusi.

Näiteks, kuidas ja milliste parameetrite järgi saab hinnata õppeainete läbimise võrdust ning omandatud teadmiste kaalu, kui õpilased ei saa Jena plaani koolis hindeid ega järgi riiklikku õppekava. Selline küsimus tekib näiteks ülikooli sisseastumisel. 

Jena plaani kooli ideoloogia lähtub kõikidele võrdsete võimaluste andmisest. Samuti aidatakse järgi tublimate ja paremaid tulemusi näidanud õpilaste poolt neid, kes maha jäävad. Kuid arusaamatuks jääb, kuidas toetatakse neid erivajadustega õpilasi, kelle õppeedukus on kõrgem ning edasijõudmine teistest oluliselt kiirem. Rõhutatakse küll individuaalse arengu toetamist, kuid samas tuuakse kõrvale ka vajadus teisi järgi aidata. Sellest lähtudes jääb tunne, et eriliselt andekate laste edasijõudmine võib saada pärsitud.

Jena plaani kooli ideoloogia võiks olla kombineeritud nö tavakooli õpetamise põhimõtetega - tavapärase klassis individuaalse töö asemel võiks olla rohkem rühmatöid ja ühistegemisi, mis innustaks ja motiveeriks õpilasi. Samuti õpetaks see rohkem arvestama kaasõpilastega ja sotsialiseeruma.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar